Vores seneste ViewPoint-undersøgelse om diversitet og inklusion (D&I) viser, at kun få virksomheder rapporterer struktureret om iværksættelse af konkrete tiltag. Det tyder på, at de fleste virksomheder befinder sig tidligt i deres D&I-udvikling. For virkelig at drive den fremtidige indsats kan virksomhederne med fordel bruge ISO 30415-standarden til at opbygge et bedre D&I-system.
Der er en stigende bevidsthed om de forretningsmæssige fordele ved diversitet og inklusion (D&I). Ifølge McKinseyi er der 36 % større sandsynlighed for, at organisationer med etnisk diversitet klarer sig bedre end virksomheder, der er mindre mangfoldige, mens virksomheder med kønsdiversitet har 25 % større sandsynlighed for at klare sig bedre end de mindre mangfoldige virksomheder. Ifølge Boston Consulting Groups (BCG) diversity & innovation survey 2017ii rapporterer virksomheder med mere mangfoldige ledelsesteams om højere innovationsindtægter.
I sin bog Which two heads are better than one?iii opregner arbejdspladsekspert i diversitet, ledelse og kultur Juliet Bourke fordelene ved en rummelig kultur og siger, at organisationer, der har taget rummelighed til sig, har:
- To gange så stor sandsynlighed for at opfylde eller overgå de finansielle mål
- Tre gange så stor sandsynlighed for at være højt præsterende
- Seks gange så stor sandsynlighed for at være innovative og fleksible
- Otte gange større sandsynlighed for at opnå bedre forretningsresultater
Det er derfor ikke overraskende, at virksomheder ønsker at drage fordel af D&I, men ofte er usikre på, hvor de skal begynde, og hvad der skal til. Der findes imidlertid en fremragende vejledning i form af standarden ISO 30415 Human resource management - Diversity and inclusion. ISO 30415 offentliggøres i maj 2021, så den er muligvis endnu ikke på radaren hos mange organisationer, men er en retningslinje, der tilbyder en systematisk tilgang til udvikling af en mangfoldig og inkluderende organisation. Den hjælper med at udvikle en inkluderende arbejdsplads, hvilket kræver en løbende forpligtelse til at tage fat på uligheder i organisatoriske systemer, politikker, processer og praksis.
ISO 30415iv; standarden giver en ramme, som alle organisationer kan indføre for at sikre D&I i deres processer. Specifikt kaster den lys over hele medarbejdernes livscyklus, og hvordan hver enkelt del kan gennemgås ved hjælp af D&I-linsen. Dette dækker både de interne processer og de eksterne partnere i hele forsyningskæden og giver en omfattende ramme, der omfatter alle vigtige aspekter.
For organisationer, der ønsker at indarbejde FN's verdensmål for bæredygtig udvikling i deres ledelsessystemer, er standarden meget relevant for følgende mål:
- 5. Ligestilling mellem kønnene
- 8. Anstændigt arbejde og økonomisk vækst
- 9. Industri, innovation og infrastruktur
- 10. Mindsket ulighed og er styret af principperne om menneskerettigheder på arbejdspladsen
På tværs af de 11 paragraffer præsenterer standarden grundlæggende forudsætninger for D&I fra tilhørende ansvar og ansvarsområder, anbefalede handlinger, foreslåede foranstaltninger og potentielle resultater. Det er kritiske aspekter, uden hvilke D&I-initiativerne ikke kan blive en bæredygtig succes. Enhver systemisk ændring kræver handling på alle niveauer. Der er behov for, at der på systematisk vis advokeres for D&I-dagsordenen gennem flere kanaler, før der kommer gang i den, og D&I kan nå et vendepunkt, så det bliver en selvbærende bevægelse. Ud over kravene giver standarden virksomhederne en trinvis tilgang til at gennemføre D&I, alt efter hvor de befinder sig i udvikling.
Det overordnede mål er at tænke på hele medarbejdernes livscyklus ud fra et D&I-perspektiv. Dette begynder med planlægning af arbejdsstyrken og går gennem aflønning, rekruttering, onboarding, læring og udvikling til præstationsstyring, genplacering, mobilitet af arbejdsstyrken og endelig ophør af ansættelsen. Det drejer sig ikke om at genopfinde hjulet eller skabe nye politikker. Det drejer sig snarere om at se på de nuværende politikker ud fra et diversitets- og inklusionsperspektiv og om at integrere diversitet og inklusion i forretningsprocesserne.
___________________________________