ISO/IEC 20000-1 - IT forvaltning af services

Udvikle og forbedre processer for design, oprettelse, levering, support og forvaltning af it-services.

Certificering af dit IT-servicemanagementsystem viser, at du er i stand til at levere effektive services i forbindelse med konfigurationsledelse og ændringsstyring, og at processen dækker hændelses- og problemledelse.

I en stadig mere teknologidrevet verden giver evnen til at levere IT-services internt og eksternt og til at løse problemer virksomheder en konkurrencemæssig fordel på nationale og internationale markeder.

ISO 20000-1 giver en ramme og en systematisk tilgang til planlægning, implementering, drift, revision, vedligeholdelse og forbedring af et IT-service management system.

Hvad er ISO/IEC 20000-1?

ISO/IEC 20000-1 er den mest anerkendte internationale standard for it-ledelsessystemer. Den er i øjeblikket i sin tredje udgave (2018). ISO/IEC 20000-1 kan anvendes i alle erhvervssektorer, områder og aktiviteter. Den kan begrænses i omfang til definerede områder af organisationen eller udvides til at dække alle interne aktiviteter og kundebehov.

  • Den hjælper organisationer med at fastlægge politikker og mål for service management og forstå, hvordan væsentlige aspekter kan styres, implementere de nødvendige kontroller og opstille klare mål for at forbedre leveringen af IT-services.
  • Det giver en organisation mulighed for at håndtere sin forpligtelse til at overholde gældende love og krav og andre forpligtelser over for interessenter, og til regelmæssigt at kontrollere overensstemmelsesstatus. Dette giver mulighed for en løbende forbedring af forvaltningssystemet for at øge dets ydeevne.

ISO 20000-1 er designet til at være kompatibel og harmoniseret med andre anerkendte ledelsessystemstandarder, herunder ISO 9001. Den er derfor ideel til integration i eksisterende ledelsessystemer og processer.

Fordele ved at blive certificeret

De potentielle fordele ved ISO 20000-1 er mange, men de vigtigste og mest håndgribelige er, at standarden gør det muligt for din organisation at:

  • Opbygning og drift af et it-ledelsessystem inden for en veldefineret og klar ramme, som samtidig er fleksibel i forhold til jeres egne forretningsbehov og forventninger.
  • Reducere sårbarheden over for organisatoriske risici, især cybertrusler.
  • opfylde kontraktmæssige krav.
  • Øge forbrugernes og virksomhedernes tillid til og tilfredshed med de udbudte it-services.
  • Sikre problemfri og problemfri drift internt og eksternt.

Kom godt i gang

For at opnå certificering skal du implementere et effektivt IT-service management system, der overholder kravene i standarden.

DNV er et akkrediteret tredjepartscertificeringsorgan og kan hjælpe dig gennem hele rejsen med relevant uddannelse og certificering.

Få mere at vide om, hvordan du kommer i gang med at blive certificeret.

Mere information

ViewPoint

Indsigt fra vores globale undersøgelser.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig og modtag vores nyhedsbreve.