Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse
I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.
Om Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse
Indhold:
Du får indsigt i, hvordan en afvigelse lukkes på en god måde og ikke mindst får du metoder til at undgå, at samme afvigelser opstår igen. På kurset får du bl.a. viden om:
- hvorfor skal der laves årsagsanalyser
- metoder til årsagsanalyser
- eksempler på dårlige og gode lukninger af afvigelser
Målgruppe:
Kurset henvender sig til alle, som er involveret i behandling og lukning af afvigelser – enten interne afvigelser eller afvigelser rejst på ekstern audit. Kurset er relevant for virksomheder med alle typer af ledelsessystemer (kvalitet, miljø, fødevaresikkerhed etc.)
Udbytte:
Efter kurset vil du som deltager være bedre rustet til at:
- identificere permanente løsninger
- forebygge tilbagevendende fejl
- implementere en logisk problemløsningsproces, som kan anvendes i mange forskellige forbindelser